Auto diski – jaunākās tehnoloģijas
Ja runājam par automašīnu disku attīstību pēdējo desmitgažu laikā, jāsaka, ka pagaidām "ritenis nav izgudrots no jauna", ar šo saprotot, ka disku ražošanas metodes nav radikāli mainījušās. Disku ražotāji konstanti strādā pie nākotnes auto diskiem, taču tie pārsvarā ir prototipi un tuvākajā laikā vēl neizkonkurēs tradicionālā dizaina (tērauda, lietos, kaltos un saliktos) diskus. Evolūcija, nevis revolūcija, ir pēdējo desmitgažu attīstības virziens auto disku pasaulē. Tas nozīmē, ka galvenokārt esošie dizaini tiek pilnveidoti, tiek izstrādāti jauni metālu sakausējumi un aizsargpārklājumi ar uzlabotām īpašībām.
Lai arī, iespējams, ne tuvākajā laikā, tomēr daži disku koncepti visticamāk tiks ieviesti masveida ražošanā. Apskatīsim dažus no tiem!
Karbona diski
Karbons jeb oglekļa šķiedra autobūves industrijā jau tiek izmantota samērā ilgu laiku un sākotnēji tika izmantota Formula 1 sacīkšu automašīnās. Ogleklis ir autoindustrijas brīnummateriāls, jo ir līdz 10 reizēm izturīgāks un līdz 5 reizēm vieglāks par tēraudu. No šī materiāla izgatavotie jauni auto diski ir ļoti viegli un izturīgi, tomēr pagaidām to ieviešanu masu ražošanā kavē sarežģītais izgatavošanas process un ļoti augstās izmaksas (ap 5000 dolāru par vienu disku). Šo iemeslu dēļ karbona diski pagaidām pieejami vien eksotisku superauto aprīkojumos vai kā ekskluzīva tūninga opcija.
Michelin Acorus
Visiem zināms trends jau pāris desmitgažu, ir pēc iespējas lielāka diametra diska ietilpināšana sava auto arkā. Liela izmēra auto diski, nenoliedzami, padara izskatu sportiskāku un pievilcīgāku, tomēr tā radot tikpat lielas problēmas. Lielāka izmēra disks samazina auto riepas profilu, kas nozīmē, ka sabojāt auto disku, uzbraucot uz kādas apmales vai iebraucot bedrē, būtiski palielinās. Risinājumu šai problēmai piedāvā franču riepu ražotājs Michelin sadarbībā ar disku ražotājiem Maxion. Jaunā disku sistēma, kurai dots nosaukums Acorus, sastāv no elastīgu gumijas atloku pāra, kas piestiprināta pie īpaša lietā diska, lai palīdzētu absorbēt trieciena šoku diska uzsišanas brīdī. Acorus sistēma sniedz iespēju uzstādīt zemāka profila riepas bez bailēm, ka tie tiks sabojāti, iebraucot pirmajā bedrē.
Kādi ir kvalitātes standarti, kuri jāņem vērā, iegādājoties jaunus auto diskus?
Viens no galvenajiem kritērijiem, meklējot savam auto jaunu disku komplektu, ir pievilcīgs dizains. Tas noteikti ir svarīgi, taču nedrīkst aizmirst arī par praktiskumu. Kam vēl būtu jāpievērš uzmanība, iegādājoties jaunus auto diskus?
Disku izmērs
Lielāka izmēra auto lietie diski uzlabo auto izskatu, taču jāņem vērā, ka, lai savam auto uzliktu lielāka diametra disku, samazināsies uz tā uzmontēto riepu profils, kas noved pie:
• auto amortizācijas kvalitātes krišanās un braukšanas komforta samazināšanās;
• paaugstinās risks diska bojājumam, uzbraucot uz kāda šķēršļa, piemēram, apmales.
Disku noturība pret ārējās vides ietekmi
Risks disku apskādēšanai uz nekvalitatīva ceļu seguma ir visu gadu, bet it sevišķi paaugstinās ziemas periodā, kad šķēršļi uz ceļa mēdz slēpties aiz sniega segas, un pavasarī, kad laikaapstākļu mainība rada bedres asfalta segumā. Tāpat Latvijas ceļi ziemā tiek kaisīti ar sāli un pretslīdes ķimikālijām. Abi iepriekšminētie apsvērumi pārliecina daudzus autobraucējus ziemas periodā montēt riepas uz lētākajiem tērauda diskiem, kuri, protams, ir praktiskāki, taču estētiskais aspekts tiek atstāts otrajā plānā.
Ja tomēr vēlies stilīgus lietos diskus savam auto arī ziemā, nezaudējot praktiskumu, ievēro šos priekšnosacījumus:
• ziemas riepas montē uz mazāka izmēra lietajiem diskiem, kā vasarā. Tie izskatīsies labāk par tērauda diskiem un nebūs jāzaudē uz komforta un drošības rēķina;
• iegādājies diskus ar pretkorozijas aizsargpārklājumu, kas pasargās disku no korodēšanas ziemas bargajos braukšanas apstākļos;
• izvēlies vienkrāsainus diskus, tā samazinot iespēju, ka krāsu salaiduma vietās var sākt lobīties nost krāsa.