Riepas ar radzēm – to priekšrocības un trūkumi
Ar auto braucot ziemā pa apledojušu ceļa virsmu, buksēšanas risks pieaug vairākas reizes. Var gadīties, ka tiek pazaudēta kontrole pār automašīnu. Taču, ziemas riepas ar radzēm var palīdzēt izvairīties no šādām situācijām. Riepu gumijā iestrādātie metāla dzelkšņi ir riepu radzes. Tās palīdz pret biezu sniegu un ledus kārtu uz ceļiem.
Pirmās riepas ar radzēm parādījas 20. gadsimta 60. gados no Michelin kompānijas rūpnīcas. Šīs riepas nodrošināja ļoti labu saķeri uz slideniem ceļiem un ātri guva popularitāti. Taču aptuveni divdesmit gadu laikā vairākās Eiropas valstīs šāda veida riepas tika aizliegtas. Radzes lietus laikā izrādījās pat vājākas nekā parastās riepas un valstīs, kur akvaplanēšana ir nopietnāka problēma, nekā sniegoti un sasaluši ceļi, nolēma ka aizliegt radžotas riepas būtu pareizāk.
Mūsdienās aizgliegts lietot radžotas riepas tādās valstīs kā Serbija, Horvātija, Melnkalne, Slovākija, Slovēnija, Maķedonija, Bosnija un Hercegovina, Bulgārija, Čehijas Republika, Ungārija, Vācija, Nīderlande, Rumānija, Polija un Portugāle.
Ar radzēm ziemā atļauts braukt Austrijā, Albānijas Republikā, Beļģijā, Igaunijā, Somijā, Dānijā, Norvēģijā, Lietuvā, Latvijā, Luksemburgā, Francijā, Spānijā, Īrijā, Islandē, Itālijā, Zviedrijā un Šveicē. Tiesa gan, vairākās valstīs to lietošana ir daļēji ierobežota. Parasti tiek ierobežots tieši atļautais maksimālais ātrums uz ceļiem.
Noderīgākas ziemas riepas ar radzēm viennozīmīgi ir tiem automašīnu īpašniekiem, kuri bieži pārvietojas ārpus centrālajām pilsētām nevis kuru braucamie ceļi tiek regulāri tīrīti.
Radžu riepas iedala divās kategorijās:
· Radžotas - radzes tajās tiek uzstādītas jau rūpnīcā. Šādas riepas ir izturīgākas, uzticamākas un ilgmūžīgas. Tomēr tās ir dārgas. Turklāt tās ir aizliegts izmantot bez radzēm.
· Radžojamas - Šīs riepas tiek piegādātas bez radzēm, taču tajās ir radžu uzstādīšanas vietas. Šie izstrādājumi ir lētāki. Taču tās ir mazāk efektīvas nekā pirmā veida riepas. Šādu riepu radžošana tiek veikta riepu montāžas darbnīcās. Nepieciešamības gadījumā radzes var izņemt.
Priekšrocības
Galvenā radžoto riepu priekšrocība ir tāda, ka tām ir gandrīz nevainojama saķere ar ledu vai sablīvētu sniegu. To izmantošana spēj novērst riteņu buksēšanu, palīdz ar bremzēšanu un arī dod lielāku paātrinājumu. Ziemas laikā šīs riepas ir īpaši noderīgas lai neceļu apstākļos varētu pabraukt.
Trūkumi
Ir arī gadījumi, kad radžu riepas nav tik efektīvas. Braucot uz asfalta seguma, slapjā laikā ar radzēm aprīkotas riepas var būt mazāk efektīvas par parastajām ziemas riepām. Radžotās riepas arī ātrāk nodilst. Tām arī ir lielāks trokšņu līmenis, kas var traucēt braucot pa šoseju un tās nav tik komfortablas.
Diemžēl radzes arī bojā ceļa segumu, līdz ar ko tās nav atļautas vairākās valstīs. Radzes arī mēdz izkrist vai tikt izrautas no protektora un tad tās var bojāt auto, kas brauc tieši aiz radžotajām riepām. Tas var rezultēties pat ar sasistiem vējstikliem un noskrāpētu krāsu. Bieži vien uz auto ar radžu riepām ir speciāla uzlīme, kas norāda, ka auto aprīkots ar radžotām riepām. Ja vēlies iegādāties jaunas vai lietotas ziemas riepas tad iesakām aplūkot riepas.lv plašo riepu klāstu.